مزایای استفاده از تردمیل

مزایای استفاده از تردمیل

همهٔ ما به اهمیت داشتن فعالیت هوازی آگاهیم، برای اطمینان از سلامتی جسمی و روحی داشتن فعالیت هوازی روزانه حداقل نیم ساعت ضروری است. بعد از شیوع ویروس کرونا و تهدید سلامتی توسط این ویروس رعایت کردن پرتکل‌های بهداشتی در باشگاه سخت و گاهی غیرممکن می‌شود. با من همراه باشیم تا مرور کنیم بر مزایای استفاده از تردمیل.

باتوجه‌به وجود ویروس کرونا، کمبود زمان، زیادشدن مشغله‌ها، مسافت زیاد باشگاه‌های ورزشی از محل زندگی، داشتن باشگاه خانگی یکی از بهترین گزینه‌هاست. برای داشتن فعالیت هوازی الزامی برای خروج از خانه نیست. بهترین ابزارهایی که می‌توانیم برای باشگاه خانگی استفاده کنیم تردمیل هست.

وجود تردمیل در خانه امکان دویدن و قدم‌زدن را فراهم می‌کند و همین دو فعالیت بدنی برای داشتن تناسب‌اندام و سلامتی تا حد خیلی زیادی کافی است.

تفاوتی ندارد که ورزشکار حرفه‌ای باشید یا کسی که به‌تازگی ورزش و فعالیت بدنی را شروع کرده، قطعاً داشتن تردمیل خانگی یکی از الزامات سلامتی و تناسب‌اندام است.
اگر مسمم هستید که ورزش در خانه را شروع کنید، بدوید و قدم بزنید و به‌تناسب اندام برسید و متناسب بمانید، و از مزیت استفاده از تردمیل بدانید، با ما همراه باشید.
تردمیل دستگاهی برای فراهم‌کردن شرایط دویدن است که بخش مهمی از ورزش هوازی است و قبل از تمرینات قدرتی نیز کاربرد مهمی دارد.

 

تردمیل چیست؟

خرید تردمیل شرایطی را فراهم می‌کند که کاربر بر روی یک تسمهٔ کامل و پیوسته در جای خود راه برود. میزان سرعت تسمهٔ آن به عهدهٔ خود فرد است و می‌تواند از سرعت کم به زیاد تغییر دهد و به حرکت درآوردن تسمه را یک موتور قوی بر عهده دارد. میزان سرعت آن معمولاً به شکل مایل در ساعت و یا کیلومتر بر ساعت محاسبه می‌شود. بالاترین سرعت اکثر تردمیل‌ها حدود ده مایل بر ساعت است که می‌توان این‌گونه بیان کرد که در هر شش دقیقه یک مایل حرکت کنید که این سرعت بالایی برای دویدن است. بخش بعدی تردمیل، بدنهٔ اصلی آن است که باید بسیار قوی و محکم باشد و بتواند نیروی حاصل از وزن کاربر و ضربات وارد شده به آن هنگام دویدن را تحمل کندو همچنین تسمه نیز باید بسیار محکم باشد و در برابر راه‌رفتن و دویدن و سرعت بالای کار پاره نشود و برای استفادهٔ طولانی‌مدت مناسب باشد. برای افراد قدبلند و یا افرادی که قدم‌های بزرگ برمی‌دارند معمولاً کفی تردمیل را بلندتر در نظر می‌گیرند که مبادا هنگام راه‌رفتن یا دویدن از پشت تردمیل خارج شوند. این اتفاق ممکن است باعث آسیب جسمی زیادی شود. اکثر تردمیل‌ها 10 درصد شیب دارند که برای افراد مبتدی و ورزشکاران کافی است ولی در برخی از انواع تردمیل تا 15 درصد شیب هم امکان‌پذیر است اما برای ورزش‌های خاص و افراد خاص استفاده می‌شوند.

در چند سال اخیر تکنولوژی استفاده شده در تردمیل‌ها بسیار پیشرفته‌تر شده و اضافه‌شدن مانیتورها به تردمیل به مزیت استفاده از تردمیل اضافه شده است.

این مانیتورها علاوه بر اینکه وضعیت میزان کالری سوزانده شده، سرعت و شیب را به‌خوبی نمایش می‌دهد می‌تواند تنظیمات لازم برای اهداف گوناگون برنامه‌ریزی کند.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید تنظیماتی را انجام دهید که تردمیل شما را کاهش وزن سوق دهد و یا تنظیماتی را انجام دهید برای داشتن فعالیت بر روی تردمیل در راستای بهبود عملکرد قلبی ریوی و غیره.

کنترل پنل تردمیل علاوه بر مانیتور، دکمهٔ ایست ناگهانی دارد که در صورت بروز هرگونه مشکلی می‌توان تسمهٔ تردمیل را متوقف کرد.

برای افرادی که عادت به ورزش با موزیک دارند، یکی از مزیت استفاده از تردمیل را می‌توان تردمیل‌های نوظهوری دانست که سیستم پخش‌کنندهٔ موزیک دارند و یا برای کسانی که تمایل دارند هنگام ورزش فیلم یا برنامهٔ موردعلاقهٔ خود را تماشا کنند، مانیتورهای مخصوص تماشای فیلم و برنامه مناسب‌ترین گزینه برای آنها خواهد بود.

 

هدف استفاده از تردمیل

قبل از اینکه بدانیم مزیت استفاده از تردمیل چیست باید هدف‌گذاری مشخصی برای استفاده از آن داشته باشیم. تردمیل دستگاه باشگاه است. این باشگاه می‌تواند بخشی از خانهٔ ما باشد و به‌اصطلاح عضو مهمی از باشگاه خانگی شما، و یا بخشی از باشگاه ورزشی که در آن ورزش می‌کنید. سال 2021 در امریکا حدود 50 میلیون نفر از تردمیل استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها طی 10 سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است. برخی از افراد از تردمیل برای ورزش‌های هوازی و افرادی که به باشگاه ورزش مراجعه می‌کنند از تردمیل برای گرم‌کردن قبل از ورزش‌های قدرتی استفاده می‌کنند. بسیاری از افرادی که از تردمیل در باشگاه خانگی خود استفاده می‌کنند تمایل داشتند که هنگام وقت‌گذرانی با خانواده و یا دیدن برنامهٔ موردعلاقه، ورزش هم بکنند. از فواید پیاده‌روی و دویدن در ادامه توضیح داده‌ایم اما کسانی که این فعالیت‌های بدنی را ندارند مانند کارمندانی که ساعت‌های طولانی پشت میز هستند و یا کودکان کم فعالیت باید ساعتی از روز را برای پیاده‌روی و دویدن اختصاص دهند. بهترین گزینه برای رسیدن به آن استفاده از تردمیل است.

استفادهٔ دیگر تردمیل، در حوزهٔ پزشکی است و پزشکان از تردمیل برای بررسی نحوهٔ عملکرد قلب و ریه‌ها در زمان فعالیت بدنی با تردمیل استفاده می‌کنند.

پزشک از بیمار می‌خواهد که روی تردمیل راه برود و یا بدود و سپس شرایط نوار قلبی و تنفس بیمار را بررسی می‌کنند. دلیل استفاده از تردمیل توسط پزشکان این است که تردمیل را به‌عنوان دستگاهی ورزشی که می‌تواند پمپاژ خون را در بدن افزایش دهد و یکی مزیت‌های تردمیل را، داشتن فعالیت بدنی کامل و بی‌نقص می‌دانند.

 

تاریخچهٔ تردمیل

بیشتر مورخان استفاده از تردمیل را برای اوایل قرن نوزده می‌دانند. هدف از اختراع تردمیل این بود که به زندانیان آن زمان بیاموزند که نباید بیکار بمانند. بریتانیایی‌ها از تردمیل برای آسیاب کردن غلات استفاده می‌کردند و این کار از طریق چرخ‌های عاج‌دار انجام می‌شده. از سال 1822 تا سال 1824 زندانیان در آمریکا مجبور بودند روزانه 10 ساعت بر روی تردمیل آن زمان و چرخ‌های عاج‌دار راه بروند و غلات را آسیاب کنند و برخی از مردم می‌توانستند تماشای آن‌ها بیایند. برای سال‌های طولانی از تردمیل برای زندانیان و حیوانات (برق انداختن کره پزی) استفاده می‌شد. تا اینکه سال 1949 رابرت بروس متخصص قلب از تردمیل برای بررسی وضعیت قلب بیماران خود استفاده کرد.

 

مزیت استفاده از تردمیل

قبل از دانستن مزیت استفاده از تردمیل می‌خواهیم مزیت داشتن فعالیت بدنی مخصوصاً راه‌رفتن و دویدن را بررسی کنیم.

مزیت پیاده‌روی و دویدن مدت‌ها قبل در مطالعات متعدد مشخص شده و تنها یک ساعت پیاده‌روی می‌تواند خطر سکته مغزی و قلبی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

دستورالعمل‌های امریکا از 2008 برای افراد 2.5 ساعت در هفته فعالیت بدنی متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) داشته باشند. استفاده از تردمیل می‌تواند بهترین فرصت ورزش در خانه باشد که بدون آنکه از خانه خارج شوید در فضای کوچک آپارتمان ساعت‌ها راه بروید و بدوید و حتی شیب صخره‌نوردی را در اتاق کوچک خود تجربه کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که مدت‌هاست افراد بی فعالیت یا با فعالیت بسیار پایین زندگی می‌کنند و همین موضوع خطر ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روحی را افزایش داده است.

 

کاهش وزن مؤثر

یکی از مهم‌ترین مزیت استفاده از تردمیل، کاهش وزن و خلاص شدن از چربی‌های اضافه و خطرناک بدن است. برای کاهش وزن یکی از مؤثرترین راه‌ها داشتن فعالیت بدنی است. یکی از بهترین فعالیت‌های بدنی پیاده‌روی و دویدن است.

چنانچه هر فرد با وزن حدود 74 کیلوگرم حدود سی دقیقه با سرعت 6 تردمیل راه برود، می‌تواند 405 کالری بسوزاند. اگر که بخواهید این پیاده‌روی روی تردمیل را مؤثرتر کنید، می‌توانید شیب آن را زیاد کنید تا فضایی مانند فضای کوهنوردی بازسازی کنید و به‌اندازهٔ کوهنوردی به‌سلامتی کمک کنید و وزن کم کنید. اگر که فقط 5 درصد شیب به تردمیل اضافه کنید می‌توانید در هر نیم ساعت 480 کالری بسوزانید.

دویدن یا پیاده‌روی روی تردمیل به شکل کاملاً کارآمد کمک می‌کند تا از شر چربی‌های شکم و پهلو خلاص شوید.

 

بهبود عملکرد قلب

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تردمیل بهبود عملکرد قلب است. برای داشتن قلبی سالم و بدون مشکل داشتن فعالیت بدنی ضروری است و از تبعات داشتن قلبی بیمار کاملاً آگاهی دارید.

دویدن یا راه‌رفتن روی تردمیل برای سلامت قلب عروق مثل یک معجزه عمل می‌کند و می‌تواند در طولانی‌مدت سلامت قلب و عروق را تضمین کند. اگر که استفاده از تردمیل به‌صورت طولانی و مداوم انجام شود، گردش خون را بهبود می‌بخشد و عملکرد قلب را افزایش می‌دهد.

مطالعات پزشکی زیادی برای راه‌رفتن و دویدن انجام شده که نشان می‌دهد راه‌رفتن و دویدن می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود و همین مورد می‌تواند به‌سلامت رگ‌ها و عروق قلب و بدن کمک بسزایی کند.

ورزش منظم که مهم‌ترین بخش آن پیاده‌روی و دویدن است، ما را در کاهش سطح کلسترول وتری گلیسیرید و چربی‌های مضر بدن کمک زیادی بکند. حذف چربی‌های خون می‌تواند خطر ابتلا به سکتهٔ قلبی و سایر عارضه‌های مربوط به گرفتگی رگ‌ها را کاهش دهد.

 

عضله‌سازی و افزایش تراکم استخوان

همان‌طور که در بالاتر اشاره شد، دویدن و راه‌رفتن روی تردمیل می‌تواند به کاهش وزن و سلامت قلب و عروق کمک کند اما یکی دیگر از وظایف مهم آن افزایش قدرت عضلات و یا به‌اصطلاح عضله‌سازی و افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی‌استخوان است. یکی از مزیت‌های استفاده از تردمیل تقویت عضلات ساق پا، باسن، همسترینگ و بازو است.

چنانچه روی تردمیل و هنگام ورزش با آن ورزش اینتروال را اضافه کنید شیب سطح تردمیل را افزایش دهید و به این طریق می‌توانید تقویت عضلات را دوچندان کنید. علاوه بر عضله‌سازی می‌توانید تراکم استخوان خود را افزایش دهید.

ورزش زیاد و منظم می‌تواند مواد معدنی مفید داخل استخوان را زیاد کند. افزایش این مواد معدنی می‌تواند به‌مرورزمان تراکم استخوان را افزایش دهد و با گذر زمان از پوکی‌استخوان در سنین بالا به‌طورجدی جلوگیری کند.

چنانچه به پوکی‌استخوان مبتلا هستید، ورزش منظم و استفاده از تردمیل می‌تواند به بهبود این مشکل کمک اساسی کند.

 

کاهش فشار وارد شده به بدن

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که دویدن بر روی آسفالت و بتن برای بدن دارد آسیب جدی به مفاصل، آسیب شدید به استخوان و عضلات پا است.

برای جلوگیری از این آسیب‌های عنوان شده، بهترین راه استفاده از تردمیل برای دویدن و راه‌رفتن است زیرا تردمیل دارای سطحی صاف و نرم است و علاوه بر جلوگیری از آسیب به مفاصل و عضلات، خطر زمین‌خوردن و آسیب به بدن و شکستگی و انواع زخم‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. درست نقطهٔ مقابل دویدن روی تردمیل دویدن در خیابان و پارک است که می‌تواند خطر افتادن در چاله، لیز خوردن و افتادن در ناهمواری‌های زمین و گیرکردن پا به سطوح است که می‌تواند تمامی مزایای ورزش را پوچ کند.

کنترل دیابت

یکی از مزیت‌های استفاده از تردمیل کنترل دیابت نوع 2 است که با روزی نیم ساعت ورزش در 5 روز هفته می‌توانید تا حد خیلی زیادی سطح قند خون خود را کنترل کنید.
هر بار که هنگام ورزش از بافت عضلانی کمک می‌گیرید و آن را وادار به فعالیت می‌کنید، عضلات برای تأمین انرژی خود از خون گلوکز دریافت می‌کنند و همین امر می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. چنانچه سال‌ها تجربهٔ ورزش منظم روی تردمیل را داشته باشید، دچار بیماری دیابت نخواهید شد.

 

زندگی شاد

تا به اینجا به مزایای استفاده از تردمیل برای جسم گفته‌ایم اما نباید از اثرات عالی آن بر روی سلامت روان غافل شد. استفاده از تردمیل در طول روز می‌تواند به ترشح اندورفین کمک زیادی بکند. اندورفین که به هورمون شادی نیز معروف است، توسط بدن خودمان تولید می‌شود و می‌تواند شکست عاطفی را بهبود بخشد و دردهای جسمی را کاهش دهد.
ورزش با تردمیل می‌تواند سطح اندورفین خون را شدیداً بالا ببرد و با کمک آن می‌توانیم دردهای جسمی را تسکین و دردهای روحی را آرامش ببخشیم. میزان ورزش بیشتر، اندورفین بیشتر، احساس شادی بیشتر.

اما برای کمک به زندگی شادتر، ترشح هورمون اندورفین تنها کافی نیست، دویدن بر روی تردمیل می‌تواند هورمون کورتیزول و آدرنالین که باعث استرس و بی‌قراری بدن می‌شود را کاهش می‌دهد.

 

استفادهٔ آسان و بی‌دردسر

هنگامی که صحبت از ورزش در خانه می‌شود به کمبود فضا فکر می‌کنیم و تصور می‌کنیم که با زندگی در آپارتمان‌های کوچک امکان داشتن باشگاه خانگی وجود ندارد. اما تصور شما از تردمیل‌های امروزی اشتباه است. پس از استفاده از تردمیل‌ها کافی است آن را ازروی زمین جمع کنید و به دیوار تکیه دهید تا میزان اشغال فضای آن به حداقل برسد. برای جابه‌جایی آن نیازی به بلندکردن این وسیله نیست و می‌توانید از چرخ‌هایی که زیر آنها تعبیه شده استفاده کنید. مطمئناً شما هم جز افرادی نیستید که تمایلی داشته باشید که با وسایلی که استفاده از آن سخت است شروع به ورزش کنید. همهٔ ما دنبال وسیله‌ای هستیم که روشن و خاموش و استفاده کردن از آن راحت باشد. برای استفاده از تردمیل کافی است روی نوار آن راه بروید و سرعت و شیب آن را تنظیم کنید.

 

استمرار داشته باش

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تردمیل کمک به حفظ استمرار ورزش است. لذت استفاده از تردمیل هنگام ورزش می‌تواند شما را به ادامهٔ آن مشتاق کند. همان‌طور که قبل‌تر گفته شد داشتن ورزش منظم به‌سلامت جسمی و روحی ورزشکار کمک بسزایی می‌کند.

 

 

چگونه از تردمیل استفاده کنیم؟

حال که از مزیت استفاده از تردمیل گفتیم بهتر است از چگونگی استفادهٔ آن هم برایتان بگوییم تا بتوانیم کارایی استفاده از تردمیل را به حداکثر و میزان آسیب را به حداقل برسانیم.
روزانه 20 الی 30 دقیقه از تردمیل استفاده کنید. 15 دقیقهٔ شروع، احتمالاً کربوهیدرات‌هایی که اخیراً مصرف کرده‌اید را می‌سوزانید و 15 دقیقهٔ بعد را صرف سوزاندن چربی‌های قدیمی می‌کنید.

قبل از شروع به راه‌رفتن بر روی تردمیل، عضلات خود را گرم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از کشیدگی و آسیب به عضلات جلوگیری کنید. اگر بتوانید عضلات و ماهیچه‌های خود را حدود 5 دقیقه گرم کنید می‌توانید عضلات و مفاصل را به حداکثر کارایی برسانید. به هنگام شروع راه‌رفتن بر روی تردمیل می‌توانید با شیب دو درصد شروع کنید و خون را در عضلات و ماهیچه‌ها به گردش در بیاورید. پس از دویدن بر روی تردمیل حرکتتان را متوقف نکنید و با راه‌رفتن برای 5 دقیقه ادامه دهید.

سرعت تردمیل را به‌تدریج ادامه دهید. سرعت خود را بین فواصل زمانی 5 دقیقه به‌تدریج افزایش دهید تا از آسیب جلوگیری کنید. چنانچه دویدن به پایان رسید، سرعت تردمیل را بین فواصل زمانی 5 دقیقه‌ای کاهش دهید.

از گرفتن نرده‌ها شدیداً خودداری کنید. گرفتن نرده‌ها باعث می‌شود فشار راه‌رفتن و دویدن ازروی پاها کاهش پیدا کند و همین امر باعث می‌شود کالری کمتری بسوزانید و احتمال آسیب به مفاصل مچ دست را افزایش دهید. به همین شکل که گفته شد، چنانچه هنگام دویدن دست‌های خود را به نرده‌ها بگیرید، ریسک پرت شدن را افزایش می‌دهید. استفاده از میله‌ها فقط زمانی جایز است که هنگام راه‌رفتن تعادل کافی نداشته باشید و به کمک نرده‌ها بتوانید تعادل را حفظ کنید و به راه‌رفتن ادامه دهید.

کفش مناسب دویدن بخرید. قبل استفاده از تردمیل باید امکانات لازم را فراهم کنید. داشتن یک کفش کاملاً راحت و استاندارد می‌تواند از بخش عمده‌ای از کمردرد بعد از فعالیت بدنی جلوگیری کند. دقت کنید که کف کفش مناسب دویدن باید انعطاف‌پذیر باشد و فضای مناسبی برای پنجهٔ پا داشته باشد. هر تعداد کفش متفاوت که نیاز هست امتحان و در نهایت بهترین آن را انتخاب کنید.

حتماً بین 0.5 تا 0.7 لیتر آب بنوشید. حتماً قبل از تمرین به میزان کافی آب بنوشید زیرا تمرینات تردمیل در کوتاه‌ترین زمان آن 20 دقیقه است و به‌شدت عرق خواهید کرد و بدن آب از دست خواهد داد و اگر قبل از تمرین و حین تمرین آب کافی ننوشید دچار کم‌آبی خواهید شد.

 

انواع تردمیل

به‌طورکلی تردمیل‌ها به سه دستهٔ الکتریکی و دستی و هیبریدی تقسیم می‌شوند که نوع دستی باانرژی پاها حرکت می‌کنند اما نوع الکتریکی آن باانرژی برق.

 

تردمیل مکانیکی

آن با حرکت پاها با حرکت در می‌آیند و در صورت عدم حرکت تردمیل نیز حرکتش متوقف می‌شود. مزیت این نوع تردمیل به سایر انواع آن کم‌خطر بودن و یا بی‌خطر بودن آن است زیرا تنها خطری که هنگام استفاده از تردمیل شامل حال افراد می‌شود پرت شدن از آن است که نسخهٔ مکانیکی آن، این مشکل را کاملاً حل کرده است.

تردمیل مکانیکی Xfitrig

تردمیل الکتریکی

مهم‌ترین ویژگی ظاهری تردمیل‌های الکتریکی نسبت به تردمیل‌های مکانیکی، بزرگ‌تر بودن و سنگین‌تر بودن آن است. اما ازآنجایی‌که تردمیل‌های الکتریکی سال‌هاست که با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت مثبت دارند شرکت‌های سازندهٔ آن ویژگی‌های متعدی را به آن‌ها اضافه کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با این نوع تردمیل، موزیک گوش بدهید و یا فیلم و برنامهٔ موردعلاقه را از مانیتور روی تردمیل ببینید و از این طریق می‌توانید ورزش را به برنامه‌ای مفرح تبدیل کنید.

تردمیل تایگر اسپرت مدل G250

داشتن برنامه‌های چالشی برای ورزش‌های روزانهٔ شما که باتوجه‌به هدفتان می‌توانید روزانه بدن خود را به چالش بکشید و تمامی برنامه‌ریزی‌های آن توسط تکنولوژی حاکم بر تردمیل انجام می‌شود.

 

تردمیل هیبریدی

طرز ساخت این تردمیل‌ها به گونه ایست که میتی‌اید آنها را با دستگاه‌های دیگر ترکیب کنید و بیشتر بر اساس هدف و نیاز و آسیب‌های شما به تشخیص افراد حرفه‌ای انجام می‌شود.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید تردمیل را با دوچرخهٔ ثابت یا تردمیل را با پله‌های متحرک و… ترکیب کنید و تردمیلی هیبریدی داشته باشید که جنس و وزن و اندازهٔ آن باتوجه‌به موارد گفته شده متغیر است.

 

سؤالاتی که از پزشک درمانگر باید بپرسید

چنانچه تحت درمان هستید و باتوجه‌به مزیت استفاده از تردمیل تصمیم به استفاده از آن گرفتید زمان آن رسیده که با پزشک درمانگر خود این موضوع را مطرح کنید.

آیا استفاده از تردمیل بیماری من را تشدید می‌کند؟

آیا استفاده از تردمیل به بهبود بیماری من کمک می‌کند؟

آیا استفاده از تردمیل سرعت بهبود بیماری من را افزایش می‌دهد؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *