تردمیل مکانیکی چیست؟

تردمیل مکانیکی چیست
تردمیل وسیله‌ای برای راه‌رفتن و دویدن است که شما را از حضور در فضای مشخصی بی‌نیاز می‌کند. تردمیل می‌تواند در فضای باشگاه ورزشی و یا خانه انجام شود. در واقع تردمیل به شما این امکان را می‌دهد تا با قرارگرفتن روی تسمهٔ آن کیلومترها راه بروید، کالری بسوزانید، انرژی‌های منفی طول روز را تخلیه و با آرامش زیادی ورزش را به پایان برسانید. طبق تحقیقات انجام شده تردمیل محبوب‌ترین دستگاه ورزشی میان ورزشکاران حرفه و تازه‌کار است. استفاده از تردمیل یکی از بهترین و کامل‌ترین فعالیت‌های بدنی محسوب می‌شود و می‌توان گفت جزء جدانشدنی از زندگی ورزشکاران یا افرادی که به‌سلامتی جسم و روح خود اهمیت می‌دهند شده است. تردمیل‌ها به‌طورکلی در دودسته مکانیکی و موتوردار قرار میگرند و هر یک از آنها مزایای به‌خصوص خود را دارند و پس از اتمام این مقاله می‌توانید تردمیل موردنظر خود را پیدا و آن را خریداری کنید. برای اینکه بدانیم تردمیل مکانیکی چیست، باید از اجزای آن و طریقهٔ استفاده، اطلاعات دقیق داشته باشیم. تردمیل مکانیکی به کمک یک تسمه و نیروی حرکت پاها حرکت می‌کند و بدون عضلات پاها به‌هیچ‌عنوان امکان جابه‌جایی آن وجود نخواهد داشت و این در حالی است که تسمهٔ تردمیل‌های موتوردار به کمک نیروی موتور حرکت می‌کنند و نیروی عضلات فقط برای راه‌رفتن روی تردمیل مصرف می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که میزان سوختن کالری و مصرف انرژی با تردمیل مکانیکی 30 درصد بیشتر از تردمیل برقی است و مطالعهٔ دیگری نیز نشان داد میزان جریان خون و تپش قلب در تردمیل مکانیکی نسبت به تردمیل موتوردار 20 درصد بیشتر است. در ادامه جزئیات دقیق‌تری از تفاوت بین تردمیل مکانیکی و تردمیل موتوری خواهیم دانست.  

تردمیل مکانیکی چیست؟

باتوجه‌به نام آن مشخص است که می‌تواند به کمک یک نیروی مکانیکی (دستی) شروع به حرکت کند و در صورت نبود این نیروی مکانیکی قادر به حرکت نخواهد بود. در واقع حرکت پای شما باعث به حرکت در آمدن تسمهٔ تردمیل می‌شود و این تسمه‌ای که به کمک نیروی عضلات پای فرد به حرکت درمی‌آید می‌تواند مسطح یا شیب‌دار باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت تردمیل مکانیکی نسبت به تردمیل‌های موتوردار، بسیار مقرون‌به‌صرفه بودن آن است که می‌تواند به تا حد زیادی امکان و شرایط تهیهٔ آن را فراهم کند و با وجود مقرون‌به‌صرفه بودن آن بازهم می‌توانید به طور نرمال کالری سوزی روزانه داشته باشید و هر دو نوع تردمیل یعنی تردمیل موتوری و تردمیل مکانیکی می‌توانند باتوجه‌به نیاز و شرایط فردی فعالیت بدنی و کالری سوزی را تأمین کنند.  

مزایای تردمیل مکانیکی

تردمیل مکانیکی همان‌طور که گفته شد جز اولین تردمیل‌های جهان بودند و می‌توان گفت قدیمی‌ترین نوع تردمیل در میان هزاران مدل آن، تردمیل مکانیکی هستند. اما با وجود قدیمی بودن آنها، هنوز هم برای سوزاندن کالری و داشتن فعالیت بدنی کاملاً مفید و کافی هستند. تردمیل مکانیکی به کمک نیروی ایجاد شده توسط عضلات پاها به حرکت درمی‌آیند بنابراین به هر میزان که حرکت پاها شدت بیشتری داشته باشد میزان حرکت تردمیل مکانیکی نیز بیشتر خواهد شد و به طبع میزان کالری بیشتر سوزانده خواهد شد. در ادامه به برخی از مزیت‌های استفاده از تردمیل مکانیکی اشاره خواهیم کرد.  

مقرون‌به‌صرفه

معمولاً اولین چیزی که از هر محصولی توجه ما را به خود جلب می‌کند، قیمت آن است. تردمیل مکانیکی باوجودآنکه مانند تردمیل‌های موتوردار با عملکرد مشابه و هدف داشتن فعالیت بدنی سالم و سوزاندن کالری ساخته شده‌اند اما قیمت تردمیل مکانیکی نسبت به نوع دیگر پایین تر است و در واقع می‌توانید با صرف هزینهٔ پایین‌تر، فعالیت بدنی کاملی را تجربه کنید.

بدون مصرف برق

باتوجه‌به اینکه هزینه‌های بالای مصرف برق وسایلی که نیاز به برق ندارند یکی از مزیت‌های مهم آنها محسوب می‌شود و تردمیل مکانیکی می‌تواند به شما کمک کند بدون هزینه از چربی‌های اضافهٔ بدن رها شوید و سلامت جسمی و روحی ازدست‌رفته را بازیابید. این موضوع می‌تواند یک خبر عالی برای کسانی باشد که هزینه‌های بالای مصرف برق به یکی از مشکلاتشان تبدیل شده و به کمک بدون مصرف برق بودن تردمیل مکانیکی می‌توانید بدون صرف هزینه به‌تناسب اندام برسید. اما این مزیت تردمیل مکانیکی فقط مربوط به هزینه‌های مالی نمی‌شود و محدودیت قراردادن آن نزدیک پریز برق را تا همیشه فراموش کنید و با آسودگی خیال آن را در هر نقطه‌ای از سالن یا فضای باز منزل قرار دهید.

پیاده‌روی واقعی‎

چنانچه گفته شد، تردمیل مکانیکی به کمک حرکت پاها حرکت می‌کند. درست برعکس تردمیل موتوردار که تسمه‌ها به کمک انرژی موتور به حرکت درمی‌آیند، تسمهٔ تردمیل مکانیکی به کمک حرکت پاها به حرکت درمی‌آیند و هر چه بیشتر و با سرعت بیشتری پاها را به حرکت در بیاورید تردمیل مکانیکی نیز با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد. این تلاش برای به حرکت در آوردن تردمیل به این معناست که شما کالری بیشتری نسبت به تردمیل موتوردار خواهید سوزاند و درعین‌حال پیاده‌روی واقعی را تجربه می‌کنید بدون آنکه تلاشی برای آن کرده باشید.

کوچک اما کاربردی

تردمیل مکانیکی بر خلاف تردمیل‌های موتوردار کاملاً سبک و کوچک هستند. بخش زیادی از سنگینی تردمیل‌های موتوردار به علت وجود موتور و بدنهٔ محکم و بزرگ، سنگین هستند و جابه‌جایی آنها می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ شما باشد. اما تردمیل مکانیکی این مشکل را تماماً حل کرده است. چگونه؟ طراحی تردمیل به مکانیکی گونه ایست که به‌راحتی در گوشه‌ای جمع می‌شود و به می‌توان بدون مشکل آن را جابه‌جا کرد. زمانی این مزیت تردمیل مکانیکی بر شما روشن می‌شود که در فضایی کوچک نیاز داشته باشید فعالیت بدنی داشته باشید ولی محدودیت فضا به شما این اجازه را ندهد.

هزینهٔ تعمیر مقرون‌به‌صرفه

باتوجه‌به قیمت مناسب تردمیل مکانیکی در صورت وجود هرگونه مشکل برای تردمیلتان می‌توانید با هزینهٔ بسیار کمتری نسبت به تردمیل موتوردار تعمیر کنید.

ایمنی بسیار بالا

در تردمیل‌های موتوردار، احتمال پرت شدن و یا ازدست‌دادن تعادل بسیار بالاست و مجبورید حین استفاده از تردمیل موتوردار تمرکز کامل داشته باشید که مشکلی به وجود نیاید اما تردمیل مکانیکی درست بر خلاف آن هست و می‌توانید با آسودگی کامل از آن استفاده کنید و احتمال سقوط و پرت شدن هنگام استفاده از آن بسیار پایین است و می‌توان گفت یکی از امن‌ترین ابزار ورزشی تردمیل مکانیکی هستند.  

معایب تردمیل مکانیکی

همان‌طور که می‌دانید هر وسیله‌ای با وجود مزایای بسیار زیاد معایبی به همراه خواهد داشت. تردمیل مکانیکی علی‌رغم مزایای زیادی که دارد از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن و ایمنی بالا و قابل‌حمل بودن و سبک و تاشو بودن، معایبی به همراه دارد مخصوصاً برای دوندگان. در پایان این مقاله به‌آسانی می‌توانید تشخیص دهید که تردمیل مکانیکی برای شما مناسب خواهد بود یا خیر.

تلاش بیشتر سرعت بیشتر

می‌دانید که تردمیل مکانیکی بدون نیاز به برق و با کمک نیروی عضلات کار می‌کنند؛ بنابراین برای داشتن سرعت بیشتر وادار می‌شوید که سرعت حرکت پاها را افزایش دهید؛ بنابراین بر خلاف تردمیل مکانیکی امکان تغییر سرعت بدون زحمت را نخواهید داشت و اگر بخواهید که سرعت تردمیل به شکل ثابتی قرار بگیرد باید با سرعت ثابتی روی تردمیل مکانیکی راه بروید.

امکانات محدود

تردمیل مکانیکی بر خلاف تردمیل‌های موتوردار امکانات آن‌چنان زیادی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. نمی‌توانید از مانیتور حین ورزش استفاده کنید و در برخی از انواع تردمیل مکانیکی می‌تواند اطلاعات محدودی از عملکردتان مانند میزان زمان سپری شده، تعداد قدم و میزان کالری سوزانده شده را در اختیارتان قرار دهد. اما به کمک این امکانات نیز می‌توانید میزان پیشرفت روزانه را مشاهده کنید و چنانچه نیازمند امکانات بیشتری هستید می‌توانید نرم‌افزارهای موبایل یا دستبندهای هوشمند استفاده کنید.

تغییر شیب دشوار

تردمیل مکانیکی حداکثر شیبی که می‌تواند داشته باشد 10 درجه است و بیشتر از آن امکان‌پذیر نخواهد بود و تغییر شیب آن فقط زمانی انجام می‌شود که از حرکت تردمیل متوقف شود و ازروی تردمیل کنار بروید و شیبان را تغییر دهید در غیر این صورت و حین حرکت تغییر شیب آن امکان‌پذیر نخواهد بود. این ویژگی درست بر خلاف تردمیل‌های موتوردار است که حین حرکت می‌توانید تردمیل را تااندازه‌ای که امکان دارد زیاد کنید.

احتمال فشار به مفاصل

باتوجه‌به اینکه تردمیل مکانیکی فقط به کمک حرکت پاها به حرکت درمی‌آید، احتمال افزایش فشار بر روی عضلات و مفاصل بسیار بالاست؛ بنابراین چنانچه به مشکلاتی همچون آرتروز مفاصل پا زانو و یا لگن دچار هستید بهتر است برای استفاده از تردمیل مکانیکی با پزشک خود مشورت کنید و یا قبل از شروع حرکت مفاصل و عضلات را به‌اندازهٔ کافی گرم و آماده کنید.  

تردمیل برقی چیست؟

یکی دیگر از انواع تردمیل، تردمیل برقی موتوردار است. بر خلاف تردمیل مکانیکی که به کمک حرکت پاها حرکت می‌کرد، حرکت تردمیل برقی به کمک موتور آن انجام می‌شود به این صورت که بعد از استارت زدن آن موتور تردمیل باعث به حرکت در آمدن تسمهٔ تردمیل برقی می‌شود و می‌توانید روی آن راه بروید، بدود و یا قدم‌های بلند بردارد.

مزایای تردمیل برقی

تردمیل برقی می‌تواند یکی از اعضای اصلی ورزش شما شود. باتوجه‌به مزایا و معایب آن می‌توانید باتوجه‌به شرایط و امکانات مورد نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید. بسیاری از مردم تردمیل برقی را به این دلیل دوست دارند و ترجیح می‌دهند که موتور برقی آن تسمه را به حرکت در بیاید.

حداقل فشار به مفاصل

به دلیل اینکه تردمیل برقی برای شروع و ادامهٔ حرکت نیازی به انرژی و راه‌رفتن بر روی تردمیل نیست، می‌توان از تردمیل برقی به‌عنوان ابزاری اشاره کرد که می‌تواند آسیب به مفاصل پا، زانو و لگن را به حداقل برساند.

تنظیم شیب و سرعت حین تمرین

تنظیم میزان شیب تردمیل و تنظیم سرعت آن حین تمرین امکان پذیراست و یکی از مزایای مهم تردمیل برقی محسوب می‌شود. در برخی از انواع تردمیل‌ها، علاوه بر ویژگی افزایش شیب دارای ویژگی کاهش شیب هم هستند و می‌توانید فضای سرازیری از کوه را نیز شبیه‌سازی کنید. برای تغییر شیب تردمیل مکانیکی می‌بایست حرکت را متوقف کنید، از تردمیل پیاده شوید و میزان شیب آن (حداکثر 10 درجه) را تغییر دهید و مجدداً شروع به حرکت کنید.

امکان تمرین طولانی‌تر

با تردمیل‌های برقی باتوجه‌به ویژگی‌های آن از جمله فشار کمتر، سوزاندن کالری کمتر و به طبع مصرف انرژی جسمانی کمتر می‌توانید مدت‌زمان تمرین را افزایش دهید و دیرتر احساس خستگی به سراغتان بیاید.

معایب تردمیل برقی

تردمیل برقی مانند هر وسیلهٔ ورزشی دیگری می‌تواند مزایا و یا معایبی به همراه داشته باشد. این شما هستید که باتوجه‌به ویژگی آن‌ها انتخاب می‌کنید که تردمیل مناسب شما کدام یک از انواع آن خواهد بود.

مصرف برق بالا

یکی از عیب‌های بزرگ تردمیل‌های برقی، مصرف برق بسیار بالای آنهاست که علاوه بر به خطر انداختن سلامت محیط‌زیست، می‌تواند رسیدن به‌تناسب اندام و سلامتی جسمی و روحی شما را با هزینه‌ای هنگفت روبه‌رو سازد. اگر تردمیل شما مناسب فضا نباشد، به‌عنوان‌مثال تردمیل مناسب باشگاه را در منزل استفاده کنید، ممکن است نیازمند ولتاژ بالاتری باشید.

ایمنی پایین

یکی از مهم‌ترین معایب تردمیل‌های برقی پایین بودن ایمنی آن‌هاست به‌طوری که ممکن است درصورتی‌که تنها برای لحظه‌ای تمرکز خود را از دست دهید به خارج از تردمیل پرتاب شوید و یا ممکن است تعادل خود را در سرعت‌های بالا از دست دهید و مدیریت و کنترل تعادل حین حرکت سخت خواهد شد.

هزینهٔ تعمیرات

باتوجه‌به بزرگ، محکم و برقی بودن تردمیل‌های برقی، به طبع هزینهٔ خرید و تعمیر آن نیز بالا خواهد رفت و ممکن است برای مصرف خانگی و برای داشتن صرفاً سلامت جسمی هزینهٔ زیادی باشد. میزان قیمت آن بستگی به متریال سازندهٔ آن، قدرت موتور و اندازهٔ آن دارد.  

خرید آنلاین انواع تردمیل مکانیکی درجه یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *